Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


monotipia illetve Monotypie (international)... csak grafika?

2008.03.26

Mint képekben gondolkozó egyéniség ismertem fel önmagam. Bizonyára ezen tényezőre alapszik, hogy egész életem során, külömböző technikák alkalmazásával, mint kép-le-képzö tevékenykedek. ...................................................................................................................................................

Az alkotási folyamatban inkább igazodok gondolataim képvilágához mint a netán lehetséges, avagy elvárt ” korszerűség ” képbeli aspektusához. Létbevágónak tartom, hogy a kép természetesen lehet a percipient számára “ tettszetős “ - de alapvetö feladatom nem a tettszetőség képbeli megvalósítása, hanem egyéni gondolataim képbeli alkotása, tehát azok közlése, továbbadása, tudatosan a képszemlélő “ lehetséges ” egyéni strukturájára alapozva. Munkám során nem tudok és nem is akarok azon tényezőkkel foglalkozni, mi történik ha az alkotási folyamatban határokat lépek át, - mint például a monotypie / monotipia alapfogalmára vonatkozóan. Minden esetre nagyon pontosan indokolni tudom ( ha egy képre jegyzem ) miért nevezem azon képet egy egypéldányban létrehozott monotipiának.

Hogy ezen alapon egy Biennale keretében egy monotypiát nem fogadnak be mivel sokszorosított / digitális grafikai technikára lett kiírva, - úgy mint indok , - magában elgondolkoztató, s még összességében majd más jelentösséggel is bír, ha még további képek sem kerülnek be, - de a zsüri tagjának képei igen! 

Lásd a képeket, - most már nem Biennale, hanem Triennale / Miskolc rovatomban ...................................................................................................................................................

Véleményem szerint: kivételesen, tehát egyedül az alkotó kezében van a lehetöség egy képet, avagy alkotását mint monotipia / monotypie létrehozni, illetve mint monotipia jelezni !

A mai, - felgyorsult változások világában, különös jelentösége van, ha egy alkötó müvész maga szavatolja, hogy pl. egy digitális nyomatot csak egy példányban, - egy digitális file- ról hoz lére ! Ez lehet ezen új képalkotási lehetöség különleges eszköze, - mivel mint limitált mü, - külön értékkel jelezhetö ! ...................................................................................................................................................

Ezen elhatározásommal tudatosan a rajztechnikák vagy festészet illetve nyomtatott grafika határára teszem alkotásom, - mint egy “ összekötő ” pozicióba, - mely például az elektrografikának ( is ! ) nevezett digitális képalkotás folyamatában, tehát egy teljesen új technika alkalmazásával  jöhet létre. ...................................................................................................................................................

Valójában magában az alkotási folyamat során, elementáris képsorozatok jönnek létre, magában a képalkotás révén alakuló egyéni képleképzés folyamatához szükséges kommunikációs folyamat eredménye ként. Ezen módon értelmezhető ha mondom, hogy saját alkotásom pillanatbeli szituációja, magában is újabb lehetséges képeket idéznek. ...................................................................................................................................................

Egy kép alkotása során, - tehát a képről-képre megvalósuló változatok, - mint alkotási sorozat , - az inspiráció lépéseit dokumentáló képsorozatot alkot, s így számomra egy egyedi, csak egy példányban létező monotipiák sorozatát is adja! ( Lásd grafikai próba nyomatok. ) Ezen módon közlöm képeimben a képszemlélő részére több irányból, gondolatbeli képvilágomat, amely az éppen adott személyes képbelileg ábrázolt köré , mint alkotási folyamat szövődött. ( Képpróbák sorozata , jelezve P1-től x... próbáig ) Ha a képszemlélő ( percipient) képtöl képhez lép, s az ottani képekben rögzített, alkotási külömbözeteket értékeli quasie mint képbeli “ elbeszélésemet “ úgy az érzékiségünk teljes szélességében adódhat, valamint a szemlélő sajátos és a napi kondiciója közbejátszásával, majd ezt, majd azt fedezheti fel a megvalósitott képben. Ezen folyamatot magam is többszörösen átélem a képalkotás során. ...................................................................................................................................................

Ennek logikája, hogy a végleges kép valójában mindég egy gondolatsorozat eredménye, melynek összetevői a sorozattá bővülést ( egyedi, egy példányokból épülő sorozatról van szó (!) az első kép létrehozásából kiindulva magában hordozza. Ha mint alkotó, azon elhatározásommal élek, hogy a meglévő képekböl kiválasztott képet mint nyomtatott grafikát, tehát sokszorosított példányszámban viszem a közönség elé , úgy ez azon tudatban történik , hogy magában az alkotási folyamatot mint “ befelyezett “ értékeltem, s ezen alapon, egy szélesebb körbe kívánom ( limitált példányszámban ) bocsájtani, - viszont az is lehetség is adott, hogy csak mint egy végleges monotipa fogom szignóval ellátni ? - mindkét lehetöségem adott és legitím ! ...................................................................................................................................................

Ezen két lehetőség közötti választás egy kizárólagos jogom! - tehát az alkotó joga ! ...................................................................................................................................................

Ezt egyéni értékelésemre alapozom, - mint “ hagyományos ” technikákkal alkotó grafikusok, akik véleményem szerint, minden u.n. próbanyomattal monotipiákat alkotnak. Ezen tényt értékelik azon gyüjtők, akik kimondottan csak az egy példányban meglévö “ próba ” alkotásokat gyűjtik, lehetségesen kiegészítve a sokszorosított sorozati kép végleges példányával. ...................................................................................................................................................

A monotipia szó, eredeti értelmében az “ átmenetit ” jelezte a sokszorosított grafika felé. Egy egyedi, tehát egyetlen példányban készült nyomat képleképzési folyamatát, főleg az ismert eljárásra alapozva. ...................................................................................................................................................

Véleményem szerint el, illetve fel kell ismernünk, hogy többféle monotipia, tehát egyetlen példányban készíthetö nyomtatási lehetőség létezik ! A jelen kor újszerű technikái magukban is alátámasztják ezen tényt. ...................................................................................................................................................

Mégegyszer megállapítom: kivételesen a művész kezében látom a lehetőséget megadva, unikátok ,                        ( pl. szinváltozatok generáló egyedi ) tehát monotipiák elkészítésére nézve! Èpen úgy mint a további lehetséges variációkra nézve, melyek a szó szoros értelmében MONOTYPIE / magyarul MONOTIPIÀT adnak! ...................................................................................................................................................

Véleményem, hogy egy teljesen az alkotási tényt fedező, tehát azt leíró szót nem használhatunk kizárólag a mult két ismert eljárására, illetve csak azok kizárólagos megnevezésére. ...................................................................................................................................................  copyright B. Botond Béla / 2008

 

A mappában található képek előnézete XXIV Miskolc Triennale pályázati képek

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.